Ośrodek Kultury w Niemodlinie z systemem JBL Professional SRX 900
Ośrodek Kultury im. Agnieszki Osieckiej w Niemodlinie przeszedł modernizację wszystkich instalacji technologicznych obejmujących system elektroakustyczny, system mechaniki sceny oraz system oświetlenia technologicznego.
Kompleksowa realizacja tego zadania została przeprowadzona w ramach postępowania przetargowego o nazwie „Dostosowanie widowni i sceny Ośrodka Kultury w Niemodlinie do wymogów ppoż.” przez Gminę Niemodlin, za firmie – ESS Audio – przypadło w udziale Generalne Wykonawstwo. Poza wskazanym w tytule postępowania celem przeprowadzenia inwestycji, pierwszorzędne znaczenie dla funkcjonowania obiektu miało podniesienie jego potencjału technologicznego, nie tylko poprzez zaprojektowanie i wdrożenie nowych systemów technologii sceny, ale też zaprojektowanie i wykonanie nowej adaptacji akustycznej.
W styczniu 2024 r. zmodernizowana Sala Widowiskowa została przekazana w użytkowanie lokalnej społeczności. Od tej chwili artyści oraz publiczność mają do dyspozycji nowocześnie wyposażony obiekt, którego systemy umożliwiają profesjonalną realizację koncertów, spektakli teatralnych, kabaretów oraz innych wydarzeń artystycznych.
System nagłośnienia
Przy projektowaniu systemu nagłośnienia firma ESS Audio postawiła sobie za cel uzyskanie doskonałej jakości dźwięku oraz maksymalnie spójnego i równomiernego pokrycia dźwiękiem całego obszaru widowni. Realizator instalacji chciał również, aby projektowane aparaty nagłośnieniowe były nowoczesne, co oznaczało pakiet korzyści funkcjonalnych, istotnych z punktu widzenia użytkownika i polegających głównie na łatwym zarządzaniu systemem, prostym rigging’u oraz DSP niezależnym od reszty instalacji.
Wszystkie te wymogi znakomicie spełnił system JBL SRX900. Po przeprowadzeniu symulacji zdecydowano o rozmieszczeniu 8 modułów SRX910LA na każdej ze stron portalu scenicznego uzupełnionych o 6 zestawów niskotonowych SRX 918S – po 3 na stronę w konfiguracji „kardio”.
Całość zagrała szczegółowo i precyzyjnie, co przełożyło się na głębię i klarowność obrazu stereo. Niedostatki w pokryciu środkowej strefy pierwszych 3 rzędów widowni zostały zniwelowane poprzez użycie 3 zestawów szerokopasmowych JBL AC26 w funkcji front fill. Do nagłośnienia sceny użyto 4 uniwersalnych zestawów szerokopasmowych JBL PRX812.
Sercem instalacji jest procesor BSS BLU-100 dystrybuujący sygnały audio nie tylko do systemu głównego, ale także do systemu nasłuchu akcji scenicznej. W trosce o komfort artystów przebywających w garderobach zostały w nich zainstalowane 3 zestawy głośnikowe JBL CSS-1S/T zasilane czterokanałowym wzmacniaczem JBL CSMA240.
W instalacji nie mogło zabraknąć rozwiązania umożliwiającego udział w wydarzeniach artystycznych osobom niedosłyszącym. Wspomaganie słuchu zrealizowano przy pomocy serwera pętli indukcyjnej LW-100P-02-03 od Listen Technologies (1 szt.) oraz osobistych pętli LA-166 (20 szt.)
Do dyspozycji realizatorów dźwięku oddano konsoletę Soundcraft Vi1000 w komplecie z modułem I/O Vi Stagebox 48:24 Cat. 5. Dla pełnego komfortu realizatorów na Sali umieszczono dwa przyłącza FOH: na środku i na końcu widowni, natomiast na scenie 8 przyłączy podłogowych, do których doprowadzone zostały obwody zasilające, okablowanie sygnałowe audio umożliwiające dwukierunkową dystrybucję sygnałów, mianowicie „z” i „do” konsolety fonicznej oraz okablowanie sieciowe.
Elastyczne i wielokierunkowe sieciowanie odbywa się za pomocą przełącznika dedykowanego do zastosowań AV marki Netgear M4250-26G4F-POE+, natomiast punkt dostępowy Netgear WAX610-100EUS umożliwia zdalne sterowanie konsoletą foniczną oraz zdalny dostęp do DSP systemu frontowego.
Mikrofony i system konsolety fonicznej
Zestawy mikrofonów bezprzewodowych i przewodowych zaprojektowano z najwyższą starannością wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i możliwościom finansowym Inwestora przy jednoczesnym założeniu, że muszą one spełniać wymagania większości riderów technicznych artystów.
Realizator dostarczył zestaw mikrofonów bezprzewodowych SHURE QLX-D. W przypadku mikrofonów przewodowych dostarczony został zestaw złożony z produktów kilku producentów. Do nagłośnienia zestawu perkusyjnego dobrano Premium Set AKG, w którego skład wchodzą: wielkomembranowy D12 VR (1 szt.), D40 (4 szt.), C451 B (1 szt.) oraz para niezastąpionych C214. W trosce o wierną reprodukcję głosów wokalistów i prelegentów wybrano wokalowe szlagiery od Austrian Audio, czyli OC707 (2 szt.) i OD505 (1 szt.), a także sprawdzony w boju AKG D7 (1 szt.). Dla bardzo wymagających realizatorów i tych, którzy poza estradą lubią posiedzieć w studio oddano do dyspozycji Austrian Audio OC18 (2 szt.) w wersji Studio Set.
Dopełnieniem całego zestawu są klipsy AKG C519M (2 szt.), C518M + MPA V L (4 szt.), para pojemnościowych „paluszków” Austrian Audio CC8 oraz dynamiczny, wielkomembranowy Telefunken M82 (1 sz.)
Oświetlenie i projekcja multimedialna
Podążając za najnowszymi trendami technologicznymi i kierując się wymogiem wydajności energetycznej oraz kryterium jakościowym wykonawca inwestycji postawił na aparaty oświetleniowe w technologii LED. W kwestii konkretnych rozwiązań zwrócił się do sprawdzonego partnera, firmy Stage Source, dystrybutora uznanej marki Martin Lightning.
Efektem jest imponujący zestaw urządzeń, który w połączeniu z konsoletą Chamsys MagicQ MQ50 Compact Console umożliwia pełną gamę efektów świetlnych przy oprawie wydarzeń artystycznych odbywających się na scenie Ośrodka. W skład zestawu wchodzą:
Głowica Wash Martin MAC Aura PXL (13 szt.)
Reflektor profilowy Martin ELP-WW + optyka Maertin ZOOM 15-30 (6 szt.)
Głwica profilowa Martin ERA 300 (7 szt.)
Stroboskop Martin Atomic 3000 DMX (2 szt.)
Poza tym, w zestawie nie mogło zabraknąć reflektorów teatralnych fresnel, aparatów firmy BriteQ model BT-THEATRE 250EZ MKII (13 szt.). Całość została uzupełniona o listwy efektowe Showtec Sunstrip Active MKII (8 szt.) oraz blindery tego samego producenta Showtec Stage Blinder 4 DMX (2 szt.).
Ostatnim elementem wchodzącym w skład wizualnej domeny wyposażenia jest system projekcyjny oparty o projektor multimedialny Panasonic PT-MZ880.
Mechanika sceny i okotarowanie
Do udziału w realizacji inwestycji w zakresie mechaniki scenicznej zaproszono firmę BSC. Wspólnie z inżynierami BSC podjęto decyzję o unowocześnieniu zastanej instalacji przy jednoczesnym założeniu, że nie będzie się zmieniać jej charakteru. Wykonano w przestrzeniach pomiędzy pomostami technicznymi relingi do montażu aparatów oświetleniowych, sztankiety dekoracyjne z napędami wałowymi oraz nad widownią most oświetleniowy z napędem wałowym, a także sztankiety z napędem wałowym do montażu głównych gron głośnikowych. Ponadto instalacja mechaniki sceny została wyposażona w niezawodny system sterowania Imperi ST.
Ostatnim etapem realizacji był montaż okotarowania. Obrotowe kulisy, kurtyny horyzontowa i frontowa z napędami elektrycznymi ostatecznie oddzieliły przestrzeń sceniczną od świata rzeczywistego.
Nowy początek
Dzięki kompleksowej modernizacji instalacji elektroakustycznej, mechaniki sceny oraz oświetlenia przeprowadzonej pod kierownictwem firmy – ESS Audio, Ośrodek Kultury w Niemodlinie stał się nie tylko miejscem spotkań kulturalnych, ale także nowoczesną przestrzenią, która spełnia najwyższe standardy techniczne i estetyczne, przyciągając zarówno lokalną społeczność, jak i gości spoza regionu. Zmiany wprowadzone w instalacjach audio oraz oświetlenia i mechaniki sceny nie tylko podniosły jakość wydarzeń odbywających się w ośrodku, ale również zmieniły sposób, w jaki jest on postrzegany przez publiczność oraz artystów.
Ośrodek Kultury w Niemodlinie stanowi inspirujący przykład dla innych instytucji kulturalnych, pokazując, jak ważne jest inwestowanie w nowoczesne technologie i infrastrukturę, aby stworzyć przestrzeń, która nie tylko spełnia, ale także przewyższa oczekiwania publiczności oraz artystów. Wiele obiektów kultury powinno brać z niego przykład, koncentrując się na doskonaleniu jakości dźwięku, obrazu oraz oświetlenia, a także na elastyczności przestrzeni, by móc sprostać różnorodnym potrzebom i oczekiwaniom swojej społeczności, w szczególności w tych mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do Kultury często jest limitowany i ograniczony.
Źródło: inf. prasowa ESS Audio